De meest gestelde vragen en antwoorden
VEELGESTELDE
VRAGEN

Om gebruikers van onze ventilatiesystemen zo goed mogelijk te helpen bij vragen hebben we een lijst opgesteld met de meest gestelde vragen en antwoorden. Is er een ventilatiesysteem van Orcon bij u geïnstalleerd en heeft u problemen? Lees dan eerst de vragen in de FAQ lijst. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met de ventilatie installateur.

Over ventilatie (systemen)

Gebruikersvragen

Waarom is ventilatie belangrijk?

Goede ventilatie is pure noodzaak. Zonder goede ventilatie kunnen vocht en verontreinigde lucht niet weg, waardoor het vochtig en muf wordt in huis. Dat trekt schimmels en huisstofmijt aan. Bovendien kost het verwarmen van deze vochtige lucht meer energie.

Niet goed ventileren staat garant voor vochtplekken in muren en plafonds en voor gezondheidsklachten zoals hoofdpijn, allergieën en luchtwegirritaties. Natuurlijk schetsen we hiermee een extreme situatie, maar een goed ventilatiesysteem is niet voor niets verplicht in nieuwe huizen. Even een raampje openzetten is niet voldoende. Op het moment dat u het raam sluit is de frisse lucht alweer verdwenen. Ondanks dat huizen steeds beter geïsoleerd zijn, vermindert goede isolatie helaas wel de luchtverversing in uw huis. In een luchtdichte woning kan de lucht niet goed geventileerd worden.

Dat is nou juist géén goede ontwikkeling, want u en uw woning hebben frisse lucht nodig.

Wat is mechanische ventilatie?

Een mechanisch ventilatiesysteem werkt op basis van natuurlijke luchttoevoer (bijvoorbeeld door middel van roosters bij de ramen) en mechanische afvoer.

Bij mechanische ventilatie is dus alleen sprake van gestuurde afvoer van lucht, en geen gestuurde toevoer, zoals bij balansventilatie het geval is.

Dit systeem bestaat uit een centraal opgestelde ventilator, en een kanalensysteem met afzuigventielen in de keuken, badkamer, toilet en eventueel de berging. Deze kan worden gecombineerd met een afstandsbediening en/of CO2 sensor(en).

Meer over mechanische (afzuig)ventilatie kunt u hier lezen.

Wat is balansventilatie?

Een balansventilatiesysteem is op dit moment (zeker in combinatie met een warmtepomp) de meest gekozen ventilatieoplossing in de woningbouw.

Dit systeem bestaat uit een centraal opgesteld balansventilatietoestel, een kanalensysteem met toe- en afzuigventielen in de verschillende kamers en kan worden gecombineerd met een standenschakelaar, een RF afstandsbediening en/of CO2 ruimtesensor(en).

De ingebouwde warmtewisselaar zorgt ervoor dat tot 99% van de warmte (of koelte) wordt overgedragen, hierdoor gaat er nauwelijks kostbare energie verloren en zal de inblaastemperatuur op een comfortabel niveau zal liggen.

Meer over balansventilatie kunt u hier lezen.

Wat doet een vochtsensor?

Door de ingebouwde vochtsensor kan de ventilator continue het vochtgehalte meten. De ventilator meet de afgevoerde lucht en vergelijkt deze met de opgeslagen metingen van de laatste 3 minuten. Indien er een aanzienlijke vocht verhoging vastgesteld wordt, zal de ventilator automatisch optoeren. Als het toestel een vocht afname detecteert dan wordt de nadraaitijd geactiveerd.

Wat doet een CO2 sensor?

CO2 metingen worden gedaan door sensoren in verschillende verblijfsruimtes te plaatsen. Afhankelijk van de luchtkwaliteit (gemeten CO2 concentratie in de (woon)kamer) geeft de CO2 sensor een radiografisch signaal aan de MVS-15R om meer of minder af te zuigen uit keuken, badkamer en toilet. Hierdoor wordt er meer of minder frisse lucht aangezogen in uw woning.

Hoe zet ik mijn ventilatiesysteem helemaal uit?

Zelfs als u het ventilatiesysteem niet actief gebruikt raden we u ten hoogste aan het ventilatiesysteem niet uit te schakelen. Hiermee bent u verzekerd van een gezond binnenklimaat en voorkomt u vochtproblemen. Door het lage energieverbruik zijn de besparingen op uw energierekening verwaarloosbaar. Voor meer informatie over het belang van ventilatie verwijzen wij u graag naar d FAQ vraag “Waarom is ventilatie belangrijk”. Mocht het onverhoopt toch nodig zijn het apparaat uit te schakelen kunt u dit simpelweg doen door de stekker uit het stopcontact te halen.

In welke stand moet mijn ventilatiesysteem draaien?

Indien mogelijk is het altijd het beste om uw ventilatiesysteem in de automatische stand te laten draaien. Met name wanneer u een vochtsensor en/of CO2 sensoren heeft gekoppeld met het systeem kunt u er vanuit gaan dat deze altijd in de optimale stand draait.

Kan ik de ventielen verder open of dicht draaien?

Het is in de meeste gevallen niet nodig om zelf de ventielen in te stellen. De ventilatiespecialist of installateur bekijkt (en meet) bij het plaatsen van het ventilatiesysteem of de doorstroom van lucht per ruimte voldoende is, en stelt aan de hand daarvan de ventielen in. Het is dan ook altijd beter deze in die stand te laten staan om te zorgen dat er een optimale luchtstroom is in de woning.

Zit er altijd een vochtsensor in jullie ventilatiesystemen?

Een ingebouwde vochtsensor is tegenwoordig steeds meer een standaard. Zo zit er standaard een vochtsensor in onze HRC EcoMax/MaxComfort, HRC EcoSmart/SmartComfort en de MVS-15RF reeks (en bijbehorende modellen). In het geval er geen ingebouwde vochtsensor aanwezig is zijn er soms ook andere oplossingen te bedenken. We helpen u daar graag mee.

Technische ondersteuning

Hoe vervang ik de batterij van de afstandsbediening 15RF?
Hoe meld ik een afstandsbediening 15RF aan?
Hoe kan ik de afstandsbediening 15RF resetten?
Hoe werkt een CO2 bedieningssensor?
Hoe meld ik de CO2 bedieningssensor aan?
Hoe vervang ik de filters van een HRC balansventilatiesysteem met wtw?
Volgens mij is de vochtsensor in mijn MVS-15 kapot, hoe test ik dit?
Mijn ventilatiesysteem maakt lawaai, wat nu?

In principe zou uw ventilatiesysteem geen geluid mogen maken, behalve het geluid van het afzuigen (en eventueel toevoeren) van de lucht. Mocht uw systeem onverhoopt ineens meer geluid maken dan normaal kan dat een indicatie zijn dat er iets aan de hand is. Denk aan een kanaal dat gereinigd moet worden, of een lager in het ventilatiesysteem zelf dat vervangen moet worden. U kunt dan het beste contact op nemen met uw installateur, of ventilatiespecialist.

Service

Hoe weet ik welk type ventilatie ik heb?

Dit is vaak makkelijk te achterhalen aan de hand van het aantal ventielen dat u in uw woning heeft. Zitten hier alleen afzuigventielen? Dan heeft u hoogstwaarschijnlijk een mechanische afzuigventilatie. Heeft u ook toevoerventielen in uw woning? Dan heeft u waarschijnlijk een balansventilatiesysteem.

Indien u toegang heeft tot de locatie waar het toestel hangt, is het helemaal makkelijk. Dan kunt u vaak ter plekke al een typenummer of modelnummer vinden en aan de hand daarvan uw systeem identificeren. Mocht dit niet lukken kunt u altijd even een foto sturen, we denken graag met u mee.

Hoe vaak is er onderhoud nodig voor het ventilatiesysteem?

Wij raden aan om minimaal één keer per twee jaar uw ventilatiesysteem te laten onderhouden door een installateur of gespecialiseerd bedrijf. Afhankelijk van uw omgeving (veel of weinig stof, pollen, vuil, intensief gebruik etc) kan vaker onderhoud nodig zijn.

Hoe vaak is er onderhoud nodig aan de ventilatiekanalen?

Niet alleen het ventilatiesysteem zelf heeft periodiek onderhoud nodig, het is ook belangrijk om de kanalen eens in de zoveel tijd te laten reinigen. Dit zodat u zeker weet dat het systeem nog naar behoren kan functioneren en eventuele stof- of vuilophopingen tijdig verwijdert kunnen worden. Het beste is om deze kanalen eens in de vier a vijf jaar professioneel te laten reinigen. Afhankelijk van uw omgeving (veel of weinig stof, pollen, vuil, intensief gebruik etc) kan vaker onderhoud nodig zijn.

Kan ik een service bezoek aanvragen?

Wij verrichten geen service bezoeken bij particulieren (tenzij in zeer uitzonderlijke gevallen). Voor standaard onderhoud, service, of reiniging kunt u het beste contact opnemen met een installateur uit uw omgeving. Via Google kunt u deze bedrijven gemakkelijk vinden. Heeft u wat hulp nodig bij uw keuze dan kunt u ons altijd even contacten en denken we graag met u mee.

Waar vind ik een installateur of servicemonteur?

Er zijn gekwalificeerde ventilatiespecialisten te vinden in heel Nederland. Het makkelijkste is om even te googlen op “ventilatiespecialist + uw plaatsnaam” of “reinigen ventilatie + uw plaatsnaam”. Heeft u wat hulp nodig bij uw keuze dan kunt u ons altijd even contacten en denken we graag met u mee.

Bestellen en leveren

Hoe kan ik bij jullie bestellen?

Wij leveren uitsluitend via de Technische Groothandel. Indien u als zakelijke professional een bestelling bij ons wilt plaatsen kunt u contact met ons opnemen via telefoon, e-mail, of ons contactformulier. En dan helpen we u graag verder.

Leveren jullie aan particulieren?

Enkele service artikelen zoals filters, batterijen, of vervangende bedieningen zijn te koop via onze webshop. De rest van ons assortiment leveren wij exclusief aan ventilatiespecialisten en technische groothandelaren.

Wat zijn jullie leveringsvoorwaarden?

Voor onze leveringsvoorwaarden kunt u hier verder lezen

Garantie

Hoe lang heb ik garantie op de producten?

U heeft standaard twee jaar fabrieksgarantie op het gros van onze producten. Let op dat uw plaatsingsdatum in de woning anders kan zijn.

In het geval van de MVS-15 kunt u tot 90 maanden extra garantie krijgen, mits het toestel binnen twee weken na plaatsing wordt geregistreerd. Deze registratie dient door de eindgebruiker/bewoner te worden gedaan. Meer informatie erover staat in de handleiding (welke meegeleverd wordt) of online op deze pagina.

Wat zijn de voorwaarden voor garantie?

Op alle Orcon ventilatiesystemen zit standaard 24 maanden fabrieksgarantie. De fabrieksgarantie gaat in op de productiedatum. De garantie vervalt, indien:

  • De installatie niet goed is uitgevoerd
  • Er gebreken zijn ontstaan door verkeerde aansluiting, ondeskundig gebruik of vervuiling van de ventilator en toebehoren
  • Er wijzigingen in de bedrading zijn aangebracht
  • Er reparaties door derden zijn verricht

De montagekosten vallen buiten de garantie. Wanneer er binnen het garantietermijn een defect optreedt, dient dit meteen te worden gemeld aan de installateur. Die neemt vervolgens contact op met ons.

Voor de complete voorwaarden kunt u op deze pagina kijken.

Hoe maak ik aanspraak op garantie?

Indien uw aanspraak wilt maken op uw garantie is het eerste aanspreekpunt altijd de originele installateur en/of het originele verkooppunt. Bijvoorbeeld een technische groothandelaar, of online webshop.

Indien u er met deze partij niet uit kunt komen kunt u ten alle tijden contact met ons opnemen. Voor meer informatie over de garantie voorwaarden kunt u op deze pagina kijken.

Ik ben te laat voor het registreren van de verlengde garantie, wat nu?

Mocht u nog maar net te laat zijn kunt u ons een berichtje sturen via de contactpagina. We zullen dan alsnog de reparatie voor u in orde maken. Bent u weken of maanden te laat met registeren dan geldt helaas alleen de standaard 24 maanden garantie. Neemt u bij twijfel gelieve contact met ons op, om te kijken wat we eventueel voor u kunnen doen.

Voor meer informatie over de garantie voorwaarden kunt u op deze pagina kijken.

Vragen?

Staat uw vraag of antwoord er niet tussen? Laat uw vraag dan middels dit formulier achter.

 

Op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0